fredag 29 maj 2009

Vuxen?

När blev jag vuxen?
När jag var 20?
Då kändes det så
Jag var den enda kvar
av mitt slag när jag var 20 år
Alla andra var vuxna

När blev jag vuxen?
När jag var 25?
När jag fått ett fack?
Jag var en av samma sort
Mellan ny och vuxen

Blev jag vuxen
när jag tog steget?
steget mot det jag visste var lycka
steget från det ovuxna livet jag levde
var jag redan vuxen?

När blev jag vuxen?
När jag hade en liten på mitt bröst?
Måste man vara vuxen för
att vara mamma?

När blev jag vuxen?
I vilket sammanhang?
Blev jag vuxen där på trappan med mössan
högt i skyn?
Blev jag vuxen den där dagen
när jag sa farväl till det som varit
och valde lyckan

Ung vill bli vuxen
Äldre vill inte vara vuxen

Men det spelar ingen roll
mamma
ung
gammal
barnslig
lycklig
Att ta ansvar för dig själv och
det du gör
Är inte det att vara vuxen?

090424

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar